Thursday 11 February 2016

Langit Bumi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani




Langit adalah kitab yang terbentang
Bumi adalah kitab yang terhampar
Dengan kurniaanMu 
Izinkan aku megenaliMu Tuhan


Assalamualaikum para pembaca yang dikasihi dan di rahmati sekalian ,,rasa lama kita tidak bersua dalam entri kan .. rindu tak ? hehe , Ok , kalau rindu baca sampai habis k :)

First, aku nak korang tahu kenapa aku pilih tajuk "Langit Bumi" , sabar dulu jangan cepat sangat "TERAPUNG" tu , tajuk ni aku ambil sempena lagu wali band je sebenarnya , tapi taktahu la ada kaitan ke tak , korang dengar  dan nilai sendiri dengan entri aku ni ,,

So, apa kaitan yang aku nak tulis sebenarnya, ya , hari demi hari kita berlalu , waktu demi waktu terus meninggalkan kita , kita masih berada di bawah langit , masih jua berada di bumi , kita sedar tak ni ? 

Bumi sedang Tenat langit sedang retak , kita masih dengan dunia kita , kita terus hanyut ,kita terus leka tanpa sedar kita semua akan tua dan bakal mati , kita terus meninggalkan bumi dan langit akan terus melambai kita dari atas , sikap kita meninggi dari langit , sombong kita seolah  tidak menjejak ke tanah.

Pernah tak korang tengok alam sekeliling ni, cantik kan, semua tu tuhan ciptakan untuk kita cuba bayangkan kalau, laut tanpa ombak mesti sepi , matahari tanpa cahaya kelam , langit tanpa bintang kontang , tapi kalau kita tanpa TUHAN ? 

Nikmat apa yang ingin kau dustakan ? kita banyak melakukan dosa tapi sedikit pun tuhan tidak tarik cahaya matahari , kita banyak lupa tuhan tapi tuhan tetap hiasi langit malam dengan bintang-bintang, kita banyak mengeluh ,tuhan tetap menjadikan laut bila kau pandang kau rasa tenang, sedang tuhan itu sedang memandang, bukan laut yang bikin kau tenang ...

seekor burung mampu menghiasi sang langit,
satu pohon boleh mengindahkan taman,
satu bunga membuat orang mengarang puisi,
Tapi tanpaMu Tuhan semuanya tiada erti,
Maafkan kami Tuhan ...


Bangunkan aku dari tidur yang lena, Basahkan aku dengan Hidayah dan TaufikMu agar aku dapat mengAgungkan diriMu sepanjang hidupku, Terangiku dengan zikir padaMu, Terimalah Cintaku meski ku banyak berdusta, terkadang mata melihat apa yang tidak terlihat oleh Hati.........


No comments:

Post a Comment